Jaunumi

2018.gada 11.aprīlī Eiropas Komisija nāca klajā ar normatīvo aktu priekšlikumiem (New Deal for Consumers), kas paredz uzlabot regulējumu efektīvākai patērētāju tiesību aizsardzībai, kā arī paredzot papildu iespējas patērētājiem vērsties pret negodprātīgiem pārdevējiem, tajā skaitā kolektīvi.  

 

Priekšlikumi paredz vienkāršot kolektīvās sūdzības iesniegšanas un kompensācijas atlīdzināšanas procesu Eiropas Savienībā. Uzlabojumi neparedz veidot jaunus normatīvos aktus, bet gan pilnveidot dalībvalstu esošo regulējumu, ņemot vērā valstu nacionālo regulējumu īpatnības.

 

Uz patērētājiem orientēts jaunais regulējums paredzēs:

 

Pastiprināt aizsardzību attiecībā uz negodīgu komercpraksi. Dalībvalstīm būs jāizstrādā kārtība, kādā patērētājs individuāli varēs gūt atlīdzinājumu par nodarīto kaitējumu, ja tāds ir nodarīts negodīgas komercprakses rezultātā, piemēram, agresīva vai maldinoša mārketinga gadījumā, kā arī ja ir izskanējis priekšlikums palielināt sodus par negodīgas komercprakses īstenošanu. Palielināt pārredzamību attiecībā uz tiešsaistes tirdzniecību. Patērētājiem būs jānodrošina skaidra informācija par to, vai viņi iegādājas produktus vai pakalpojumus no fiziskas vai juridiskas personas, lai patērētāji zinātu, vai gadījumos, kad radušās problēmas, viņus aizsargā patērētāju tiesības. Tāpat arī veicot meklēšanu tiešsaistē, patērētājus būs jāinformē par gadījumiem, kad pārdevējs ir samaksājis par meklēšanas rezultātu, un jāinformē patērētāji par galvenajiem parametriem, kas nosaka rezultātu sarindošanu. Savukārt attiecībā uz bezmaksas digitālajiem pakalpojumiem, kur apmaiņā pret pakalpojumu patērētājs sniedz savus personas datus (mākoņglabāšanas pakalpojumi, sociālie plašsaziņas līdzekļi, elektroniskā pasta konti) tiks attiecinātas 14 dienu atteikuma tiesības. Iespēju dalībvalstīm pastiprināt atbildību par agresīvu sliekšņa tirdzniecību, ierobežojot iespējas pārdevējiem neaicināti ierasties pie patērētāja, piedāvājot preces vai pakalpojumus. Gadījumos, kad liels patērētāju skaits būs cietis viena pārdevēja rīcības rezultātā, patērētājiem būs iespēja vērsties pie nevalstiskās organizācijas ar lūgumu pārstāvēt patērētāju intereses kolektīvi. Šāds priekšlikums tiek virzīt, jo nereti patērētāji nevēršas pret negodprātīgu komersantu individuāli, ņemot vērā, ka process šķiet sarežģīts un prasa resursus. Lai izvairītos no vēršanās tiesā, tiks uzlabota alternatīvo strīdu risināšana un tiešsaistes strīdu risināšanas platforma, padarot to lietotājiem pieejamāku (Online Dispute Resolution platform - ODR).

 

Lai paustu Latvijas nostāju par Komisijas priekšlikumiem, sadarbībā ar uzņēmēju un patērētāju intereses pārstāvošajām nevalstiskajām organizācijām tiks sagatavota nacionālā pozīcija. Diskusijas par normatīvo aktu projekta kopumu starp dalībvalstīm norisināsies sākot no 2018.gada aprīļa beigām. Sākotnējās diskusijas paredzētas par iespējamām problēmām un risinājumiem attiecībā uz jaunā regulējuma iestrādi dalībvalstu nacionālajā regulējumā.

 

Detalizētāka informācija par priekšlikumiem un juridiskie dokumenti par normatīvo aktu projektu pieejama Eiropas Komisijas tīmekļa vietnē.

 

Savukārt informatīvs paziņojums par normatīvo aktu projektu un informācija par biežāk uzdotajiem jautājumiem pieejama šeit.

 

Faktu lapas par “Uz patērētājiem orientētu jauno kursu”:

Raksts “Pārtikas divējāda kvalitāte

Informācija par ES tiesību aktu patērētāju tiesību aizsardzības jomā izvērtēšanu

Rīcības pētījums par tiešsaistes platformu pārredzamību

 

 

 

Ekonomikas ministrijas

Sabiedrisko attiecību nodaļa

prese@em.gov.lv

T.: 67013193