Mazumtirdzniecība
mazumtirdzniecība

Joprojām pastāvot augstam cenu cenu līmenim, šā gada jūlijā mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā turpināja samazināties, un kritums bija straujāks nekā iepriekšējos divos mēnešos. Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās gada laikā samazinājās par 1,6 %, bet, ņemot vērā cenu ietekmi, salīdzināmajās cenās tas saruka par 3,4 % (pēc neizlīdzinātiem datiem). Mazumtirdzniecības apjoma kritums ir vērojams arī mēneša griezumā. Jūlijā, salīdzinot ar jūniju, tas samazinājās par 0,5 % (pēc sezonāli koriģētiem datiem).

Gada griezumā augsto cenu ietekmē samazinājās pārtikas un nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums. Savukārt degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga.

Jūlijā nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā samazinājās par 5,1 %. Tas samazinājās visās galvenajās nepārtikas preču grupās, izņemot metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecību, kur apgrozījums pieauga par 2,2 %. Straujākais apgrozījuma kritums bija sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 26,3 %). Mazumtirdzniecības apgrozījums strauji samazinājās arī mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 11,8 %), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 9,3 %), grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā (par 8,8 %), pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 8,5 %), ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 7,1 %) un tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 6,8 %). Mērenāks kritums bija vērojams farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 3,1 %), kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 2,2 %) un apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 0,3 %).

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām neliels apgrozījuma kritums bija vērojams gan mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 1,3 %), gan pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (par 3,7 %). Savukārt mazumtirdzniecība pa pastu vai internetā pieauga par 3,9 %.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā jūlijā saruka desmito mēnesi pēc kārtas un jūlijā tas turpināja strauji samazināties – par  5 %, ko noteica augstais cenu līmenis pārtikas produktiem.

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās jūlijā pieauga par 4,2 %, salīdzinot ar 2022. gada jūliju. To lielā mērā noteica straujš degvielas mazumtirdzniecības apjoma kritums iepriekšējā gadā aprīlī-jūlijā, kad degvielas cenas sasniedza augstāko līmeni.

Kopumā š.g. septiņos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 2,4 % zemāks nekā 2022. gada janvārī-jūlijā, ko lielā mērā noteica pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījuma kritums par 5,4 % pārtikas preču augto cenu dēļ. Nepārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 2,5 %, ko noteica augstā bāze 2022. gada sākumā, kad pakāpeniski tika atcelti visi tirdzniecības ierobežojumi un mazumtirdzniecības apgrozījums ievērojami pieauga. Savukārt degvielas tirdzniecības apgrozījums šogad janvārī-jūlijā pieauga par 4,1 %, ko ietekmēja zemāki mazumtirdzniecības apjomi iepriekšējā gada attiecīgajā periodā pieaugošo degvielas cenu dēļ.

Prognozējams, ka mazumtirdzniecības apjomus turpinās ietekmēt augstās cenas – iedzīvotāji ir pielāgojušies lētāku un apjomu ziņā mazāku pirkumu veikšanai. Tomēr, pārtikas un energoresursu cenām stabilizējoties, to negatīvā ietekme uz mazumtirdzniecības apgrozījumu pakāpeniski mazināsies.

 

Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja
Ieva Šnīdere
Analītikas dienesta analītiķe