mazumtirdznieciba

Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka 2023. gads iesācies ar pozitīvu mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugumu Latvijā, neskatoties uz augsto bāzi 2022. gada janvārī un augsto cenu līmeni. Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās šā gada janvārī, salīdzinot ar 2022. gada janvāri, pieauga par 20,4 %, bet, ņemot vērā straujo cenu kāpumu, salīdzināmajās cenās tas pieauga par 3,7 % (neizlīdzināti dati). Mazumtirdzniecības apjoma pieaugums ir vērojams arī mēneša griezumā. Janvārī, salīdzinot ar decembri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,4 % (sezonāli koriģēti dati).

Gada griezumā mazumtirdzniecības apgrozījums strauji pieauga degvielai, kāpums bija arī nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījumam, bet pārtikai tas samazinājās.

Janvārī nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā pieauga par 6,9 %. Straujākais apgrozījuma kāpums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 24,1 %). Straujāk kā iepriekšējā mēnesī pieauga apgrozījums metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas tirdzniecībā (par 16,3 %), kā arī grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā (par 11,3 %). Savukārt lēnāks kā iepriekšējos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums bija farmaceitisko, medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 4,8 %), informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 4,7 %), kā arī kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 2 %). Pēc krituma iepriekšējā mēnesī neliels kāpums bija vērojams mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībai specializētajos veikalos (par 1,6 %) un tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībai (par 1,3 %).

Mazumtirdzniecības apgrozījums turpināja samazināties pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 11,4 %), kā arī ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 10,5 %). Pēc strauja kāpuma iepriekšējos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās sporta preču un spēļu tirdzniecībā (par 9,2 %).

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām, straujš pieaugums bija vērojams mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 23,8 %). Pēc ilgstoša samazinājuma gada garumā (izņemot ļoti nelielu kāpumu iepriekšējā gada septembrī) pieauga mazumtirdzniecība pa pastu vai internetā (par 11,7 %), savukārt turpināja sarukt pārējā mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums saruka ceturto mēnesi pēc kārtas un janvārī tas bija par 3,4 % zemāks, salīdzinot ar 2022. gada janvāri, ko noteica augstais cenu līmenis pārtikas produktiem.

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās pēdējos mēnešos strauji pieaug, janvārī tas pieauga par 10,6 %, salīdzinot ar 2022. gada janvāri. To lielā mērā noteica degvielas cenu samazināšanās pēc straujā cenu kāpuma iepriekšējā gada pirmajā pusgadā.

Prognozējams, ka tuvākajos mēnešos mazumtirdzniecības apjomus turpinās ietekmēt augstās cenas - iedzīvotāji būs piesardzīgāki lielāku pirkumu veikšanā. Tomēr negatīvo ietekmi uz mazumtirdzniecības apgrozījumu turpinās mazināt valsts atbalsts iedzīvotājiem siltumenerģijas izmaksu segšanai apkures sezonā līdz 2023. gada 30. aprīlim, kā arī cita veida atbalsts iedzīvotāju pirktspējas palielināšanai.

 

Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja

Ieva Šnīdere

Analītikas dienesta analītiķe