Mazumtirdzniecības grafiks

Ņemot vērā zemo bāzi 2023. gada martā un pieaugot iedzīvotāju pirktspējai, 2024. gada martā mazumtirdzniecības apgrozījumam bija vērojams kāpums. Gada laikā mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums salīdzināmajās cenās pieauga par 2,2 % (pēc neizlīdzinātiem datiem). Mazumtirdzniecības apjoma kāpums bija vērojams arī mēneša griezumā. Martā, salīdzinot ar februāri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1 % (sezonāli koriģēti dati).

Gada laikā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga pārtikas precēm un degvielai, savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums nepārtikas precēm saglabājās nemainīgs.

Martā nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums saglabājās iepriekšējā gada marta līmenī. Straujākais apgrozījuma kāpums līdzīgi kā februārī bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 25,8 %) un ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 21,7 %). Mērenāks kāpums bija vērojams informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 8,5 %), sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 5,8 %) un kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā (par 4,1 %). Savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, strauji samazinājās tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā (par 19,3 %), pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 15,3 %) un grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecībā (par 14,4 %). Mērenāks kritums bija mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 6,3 %), farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 1,5 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 1,4 %).

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām straujš apgrozījuma kritums martā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, turpinājās mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 9,4 %) un pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem – par 11,6 %. Pēc kāpuma februārī, martā apgrozījums samazinājās arī mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā (par 6,3 %).

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā martā pieauga strauji – par 3,4 % un bija straujākais pieaugums kopš 2022. gada janvāra, ko lielā mērā noteica zemā bāze 2023. gada martā, kad mazumtirdzniecības apgrozījums pārtikas precēm samazinājās par 11,7 %.

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās martā pieauga par 6,2 %, salīdzinot ar 2023. gada martu, ko arī noteica zemā bāze iepriekšējā gada martā, kad mazumtirdzniecības apgrozījums degvielai saruka par 5,9 %.

Kopumā š.g. janvārī-martā mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 0,9 % augstāks nekā 2023. gada janvārī-martā, ko lielā mērā noteica degvielas mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpums par 4,8 %. Gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecība praktiski saglabājās nemainīga – pieaugums par 0,1 %.

Arī turpmāk sagaidāms, ka pircēju aktivitāte pakāpeniski pieaugs. Darba samaksas kāpums, kas šobrīd jau pārsniedz inflāciju, atvieglos mājsaimniecību finansiālo situāciju un veicinās pirktspējas pieaugumu. Lai gan pārtikas produktu cenu līmenis joprojām saglabājas augsts, to cenu straujais kāpums ir mitējies, kā arī būtiski sarukušas ar mājokli saistīto energoresursu cenas, kas pozitīvi ietekmēs mazumtirdzniecības apgrozījumu.

 

Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja

Ieva Šnīdere

Analītikas dienesta analītiķe