Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums

Šā gada jūnijā gada griezumā piedzīvots neliels mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums.  Straujāku izaugsmi bremzēja pārtikas un degvielas tirdzniecības kritums, savukārt to veicināja nepārtikas preču apgrozījuma kāpums.

Pēc apgrozījuma krituma maijā 2025. gada jūnijā mazumtirdzniecības apgrozījums, salīdzinot ar pērnā gada jūniju, nedaudz pieauga – par 0,2 % (pēc nekoriģētiem datiem). Arī mēneša griezumā bija vērojams mazumtirdzniecības apjoma pieaugums – jūnijā, salīdzinot ar maiju – tas pieauga par 0,7 % (pēc sezonāli koriģētiem datiem), ko noteica nepārtikas preču apgrozījuma kāpums.

Tuvākajos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums, visticamāk, saglabāsies svārstīgs, tomēr kopumā pakāpeniski virzīsies uz mērenu izaugsmi. Patēriņu turpinās atbalstīt iedzīvotāju ienākumu kāpums un procentu likmju samazināšanās, savukārt pārtikas cenu mazināšanās ļaus mājsaimniecībām pārskatīt izdevumu struktūru un vairāk līdzekļu novirzīt citiem pirkumiem. Šāda tendence jau iezīmējās jūnijā, kad, par spīti lejupslīdei pārtikas un degvielas segmentos, nepārtikas preču tirdzniecībā bija vērojams būtisks kāpums. Tomēr kopējo patēriņa aktivitāti joprojām ierobežo augstais cenu līmenis, kas turpina noslogot mājsaimniecību budžetus.

Jūnijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada jūniju, nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 4,4 %. Tas pieauga visās galvenajās nepārtikas preču grupās, izņemot tekstilizstrādājumu, paklāju, grīdsegu, tapešu, mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu tirdzniecībā, kur apgrozījums samazinājās par 9,2 %, un grāmatu, avīžu, kancelejas piederumu, audio un video ierakstu tirdzniecību (samazinājums par 5,7 %), bet kosmētikas un tualetes piederumu tirdzniecībā tas praktiski saglabājās nemainīgs (samazinājums par 0,2 %). Mazumtirdzniecības apgrozījums jūnijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, visstraujāk pieauga mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 13,4 %) un informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu tirdzniecībā (par 11 %). Tas strauji pieauga arī ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības tirdzniecībā (par 7,3 %), farmaceitisko medicīnisko piederumu tirdzniecībā (par 7,1 %), pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecībā (par 5,7 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 5,1 %) un sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (par 5 %). Mērenāks kāpums bija, apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu tirdzniecībā (par 2,6 %).

Pārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums gada griezumā samazinājās strauji – par 4 %, ko lielā mērā noteica  joprojām augstais cenu līmenis, kas turpina ierobežot patēriņu. Vienlaikus jūnijā sāka izpausties arī neliela pirmās nepieciešamības preču cenu samazināšanās, kas varēja mazināt kopējo apgrozījumu nominālā izteiksmē (eiro), pat ja fiziskajos apjomos iedzīvotāji iegādājās tikpat vai pat vairāk pārtikas. Tādējādi apgrozījuma kritums vēl nebūt nenozīmē vājāku patēriņu, bet gan var atspoguļot zemāku cenu līmeni biežāk pirktām precēm.

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās jūnijā samazinājās – par 2,2 %, salīdzinot ar 2024. gada jūniju, neskatoties uz zemākām degvielas cenām. To iespējams ietekmēja zemāks degvielas patēriņš, taupīgākas braukšanas ieradumi un mērenāka ceļošanas aktivitāte.

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām apgrozījuma kritums jūnijā, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, turpinājās mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 3,9 %), bet pieauga pārējā mazumtirdzniecībā ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem – par 1,4 %. Neliels apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai internetā (par 0,3 %).

 

Informāciju sagatavoja:
Ekonomikas ministrijas
Analītikas dienests

Saistītas tēmas

analītika