Jaunumi Statistika tirdzniecība
Mazumtirdzniecības statistika

Pēc trīs mēnešu sarukuma, martā mazumtirdzniecības apgrozījums atsāka pieaugt, un visstraujākās pozitīvās izmaiņas bija vērojamas attālinātās iepirkšanās kategorijā, kur tirdzniecība pa pastu vai internetā pieauga par 47%. Turpmākajos mēnešos situācija mazumtirdzniecībā varētu pakāpeniski uzlaboties, kas ir arī saistīts ar turpmākajiem valdības lēmumiem. Turklāt situācijas attīstība joprojām būs lielā mērā atkarīga, no spējas veiksmīgi ierobežot Covid-19 turpmāko izplatību,” uzsver ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs.

Martā mazumtirdzniecības apgrozījums bija par 4,1% lielāks nekā iepriekšējā gada martā (neizlīdzināti dati salīdzināmajās cenās).

Lai gan martā nepārtikas preču tirdzniecības ierobežojumi vēl netika atcelti, gada griezumā nepārtikas preču mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 5,2%, nodrošinot lielāko daļu devuma kopējā tirdzniecībā.

Kā zināms, martā klātienē tirgot visu pieejamo preču klāstu drīkstēja tikai aptiekas, optikas veikali, degvielas uzpildes stacijas, grāmatnīcas un higiēnas preču veikali, kuros tirgo higiēnas preces ne mazāk kā 70% no preču sortimenta. Pārējās tirdzniecības vietās tirgojamo preču klāsts klātienē bija ierobežots.

Vienlaikus martā ievērojami pieauga (par 42%) informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos. Ievērojams pieaugums (par 35%) bija vērojams arī mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā. Tuvojoties dārzu sezonai, pieauga arī ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu tirdzniecība. Pēc ievērojama krituma iepriekšējos mēnešos, pieauga arī (par 15%) sporta preču un spēļu mazumtirdzniecība un kultūras preču un atpūtai paredzētu preču mazumtirdzniecība (16%).

Līdzīgi kā iepriekšējā mēnesī, viens no straujākajiem sarukumiem bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 15%), bet sarukuma temps ievērojami kritās. Martā saruka arī farmaceitisko, medicīnisko piederumu mazumtirdzniecība (par 10%). Turpināja sarukt arī pulksteņu, juvelierizstrādājumu un citur neklasificētu jaunu preču mazumtirdzniecība (par 25%).

Sadalījumā pa tirdzniecības vietām, visstraujākās pozitīvās izmaiņas bija attālinātās iepirkšanās kategorijā. Martā tirdzniecība pa pastu vai internetā pieauga par 47%. Ievērojami pieauga arī mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (par 46%) un pārējā mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem (par 40%). Līdzīgi kā iepriekšējos mēnešos, visstraujāk saruka mazumtirdzniecība lietotu preču veikalos (par 82%). To darbība joprojām ir ierobežota.  Nedaudz saruka arī iepirkšanās stendos un tirgos (par 6%).

Pārtikas preču mazumtirdzniecības rādītāji pēdējos piecus mēnešus svārstās minimāli. 2021.gada martā pārtikas preču mazumtirdzniecība bija par 1,9% augstāka nekā 2020.gada martā.  

Degvielas mazumtirdzniecības apgrozījums degvielas uzpildes stacijās martā bija par 6,6% augstāks nekā 2020. gada martā.

Paredzams, ka turpmākajos mēnešos situācija mazumtirdzniecībā varētu pakāpeniski uzlaboties. Tas saistīts ar valdības lēmumu pārtraukt ārkārtējo situāciju un sākot ar 7.aprīli ļaut strādāt klātienē visiem veikaliem, izņemot tos, kas darbojas lielajos tirdzniecības centros un tur netirgo pirmās nepieciešamības preces un ļaut arī ielu tirdzniecības organizēšanu (gadatirgu organizēšana).

 

 

Ekonomikas ministrijas vērtējumu sagatavoja

Vita Skuja

EM Analītikas dienesta vecākā eksperte